Hvordan sjekke merkevarepapirkoppens grafiske design?

Trinn-for-trinn-veiledning for hvordan du sjekker grafisk design, farger og korrektur av papirbeger

1. Kontroll av tekniske detaljer

Gå gjennom alle retningslinjene på alle sidene i den relevante merkevareproduktmalen

Vanligvis ser disse tingene ut som nedenfor (eksempel). Sjekk hver av dem trinn for trinn.

  • Forbered en enkelt, åpen, redigerbar .pdf-vektorfil med kunstverket på et enkelt separat lag.
  • All viktig grafikk må plasseres innenfor «trygt område».
  • Bakgrunnen til det grafiske designet skal fylle hele «utskriftsområdet».
  • Bøy logo og tekster i henhold til veiledende rutenett, ellers vil rette tekster se bøyd ut på koppen.
  • All grafikk som brukes i den grafiske utformingen bør ha en kvalitet på minst 300 dpi.
  • Plasser all grafikk i filen, ikke koble dem.
  • Konverter alle fonter til kurver.
  • Ikke bruk linjer tynnere enn 1 pkt. da de kan avvike fra skjermens utseende.
  • Vær forsiktig med liten tekst under 6 pkt. så vel som små symboler som ©, ™, ® osv., da de kanskje ikke er lesbare.
  • For den dype sorte fargen som brukes på uniformsfargebakgrunnen, bruk C30 M30 Y30 K100.
  • Vær oppmerksom på at små forskjeller (opptil 20 %) mellom farger kan være vanskelig å se på et endelig trykk.
  • Bruk kun CMYK-farger. Farger fra andre rom, som Pantone, RAL, etc. vil automatisk konverteres til CMYK og resultatene av slik konvertering kan ikke være grunnlag for en klage.
  • Tenk på at ulike mønstre så vel som horisontale linjer som løper rundt koppen kanskje ikke går sammen på den vertikale sømmen på koppen. Vertikale forskyvninger kan være opptil noen få mm.
  • På grunn av forskjellen i papiret som brukes, kan den hvite fargen og temperaturen på det ytre laget av koppen avvike fra det indre laget, innpakning og forsegling.
Grafisk design av merkede øko papirkopper, iskremkopper, porsjonert sukker tilpasset med individuelt trykt logo: regnbuekopper tilpasset papirkopp grafisk design

2. Sjekke farger

Fargevitenskap er en kompleks sak

Fargevurdering er et veldig vanskelig emne siden det avhenger av: hvordan vi oppfatter fargene i sinnet vårt (det behandler det, avhengig av nabofarger og mønstre), vår alder (eldre mennesker har en tendens til å se farger varmere), hvor mange typer fargereseptorer vi har i øyet (vanligvis har alle 3, men det er noen som har 4 eller 2). Når det gjelder trykt prøvetrykk, avhenger det av trykkteknikk, trykksubstrat (papirtype eller gjennomsiktig plast) og lyskilde (slik vi ser lyset reflektert fra trykk). Når det gjelder gjennomsiktige plastkopper, blir dette også komplisert ettersom fargen på trykk avhenger av fargen under den (som hvit bakgrunn lagt til for bedre refleksjon) eller fargen på drikken som helles i koppen. Når det gjelder å evaluere farger ved hjelp av datamaskiner blir ting enda vanskeligere ettersom 99 % av dataskjermene ikke er i stand til å se utskriftsfargene (de er utenfor fargerommet). Trykkteknikk er også et veldig viktig emne, da farger definert i CMYK ikke er definitive, men bare proporsjonene av blekk som skal blandes. I tillegg kommer trykk- og produksjonstoleranser, så fargene på sluttproduktet kan avvike med +/-15 % fra designverdiene.

Det er virkelig verdt å ta en stund og lese grunnleggende på Wikipedia om fargerom , farger og fargesyn generelt.

I en perfekt verden skal alt kalibreres, men i virkeligheten er det vanskelig å jobbe med kunden på avstand, og ofte til og med umulig siden det oppveier prisen på selve produktet. Så selv om du får all aksept for grafisk design fra kunden din, når det kommer til sluttproduktet, kan du møte en fargebasert påstand, siden de kan ha evaluert farger i utgangspunktet på en svært upassende måte.

Fargetesting

Nedenfor vil vi liste opp noen begrensninger knyttet til ulike typer korrekturteknikker.

 

  • Når det gjelder et SPR-kalibrert trykt prøvetrykk (kalibrert trykk) , kan det være fargeavvik på grunn av forskjeller i trykkteknologi og underlag som brukes (papirtype), samt type lys som brukes til å vurdere det. Naturlig dagslys eller kalibrert lyskilde skal brukes, ellers kan vurdering av farger i kunstig lys føre til feil som for eksempel brunt kan se fiolett ut. Noen papirer reflekterer lys på en annen måte enn andre, og på samme måte suger noen papirer blekk mye mer enn andre, noe som også påvirker fargene. Kalibrering bidrar til å dempe noen av disse problemene, men den er ikke perfekt. Så når du har en stor ordre og en klient som er følsom for bedriftens farger, er dette den beste måten å evaluere farger på.

 

  • Når det gjelder en trykt prøvetrykk (ukalibrert utskrift) , kan det være fargeavvik på grunn av forskjeller i utskriftsteknologi og substrat som brukes (papirtype), samt fargegjengivelse av din ukalibrerte kontorskriver eller netttrykkeri. På toppen av det skal vi legge til alt som ble sagt før om lys og papir. Ikke forvent å få det du ser.

 

  • Når det gjelder digital proof (kalibrert dataskjerm), vil fargene være forskjellige på grunn av ulik fargegjengivelse av skjermen din (emissiv vs reflekterende), ofte mangel på riktig konfigurasjon av grafisk designprogramvare eller mangel på oppdatert kalibrering. Skjermer bruker også en emitterende lyskilde når utskriften er reflekterende. Dataskjermer for å dekke CMYK-fargerom må ha 99 % AdobeRGB- eller DCI-P3-fargeromsdekning. Disse skjermene blir referert til som et bredt spekter, og mange leverandører har andre markedsføringsnavn for dem som dreamcolour eller annet. Ikke desto mindre forvent ikke å få nøyaktig det du ser.

 

  • Når det gjelder digital «proof» (standard dataskjerm), vil fargene være forskjellige på grunn av ulik fargegjengivelse på skjermen din, og det begrensede fargerommet de kan reprodusere. På toppen av det mangler de noen kalibrering av skjermen og programvaren. Skjermer bruker også en emitterende lyskilde når utskriften er reflekterende. Utskriftsfarger er umulige å vise på sRGB-skjermer, siden fargerommet deres bare er mindre. Å bruke et slikt oppsett for å evaluere farger er den verste ideen av alle, bare ikke forvent å få det du ser.

Hovedformålet med ethvert bevis er en generell vurdering av den grafiske utformingen, elementfordelingen, størrelsen og riktigheten til tekstene, men den vil aldri reflektere det endelige trykket i 100 %, spesielt farger.

Så sørg for at kunden forstår alt dette, og at det ikke ble gjort noen snarveier for å forklare ham det. Ellers kan du møte kundekrav.

Svarer du på et spørsmål, hvis vi bare kan gjøre en liten testkjøring, bare noen få stykker av merkevareproduktet ditt for å evaluere farger? Det er ja, og nei.

På grunn av hvordan produksjonen vår er organisert, vil det koste deg det samme som MOQ (minimum ordrekvantitet), så ofte er det det samme som å bestille 1000 tilpassede papirkopper, så vi gjør det rett og slett ikke separat. Vær også oppmerksom på at våre trykkteknikker endrer seg, så når du bestiller 1000 kopper og 100.000 kopper bruker vi en annen, som kan ha innvirkning på fargene også. Men det er en annen måte å sjekke hvordan designet vil se ut på en kopp – se ovenfor (saks og tape).

Er du redd for at fargene på trykk skal fungere slik du vil?

Bestill en prøveutskrift (SPR) – et trykt prøvetrykk, som er en kalibrert digital utskrift som simulerer fargene på det endelige produktet, og se på det der du bor under forskjellige lysforhold. Vær imidlertid oppmerksom på at mindre avvik i farger fortsatt er mulig på grunn av bruk av forskjellige papir- og utskriftsteknikker, men likevel er det en mye bedre metode for fargeevaluering enn å se på den på en ukalibrert dataskjerm med begrenset sRGB-fargerom .

Grafisk design av merkede øko papirkopper, iskremkopper, porsjonert sukker tilpasset med individuelt trykt logo: SPR-Sample_Printout

3. Kontroll av plassering og størrelse

Lurer du på hvordan ditt valgte skreddersydde trykte produkt vil se ut?

Bestill tjenesten produktvisualisering (VIS) så utarbeider vi den basert på en ferdig grafisk design, som du gir oss. Det er en 2D-gjengivelse av en 3D-modell med grafikken din på.

Grafisk design av merkede øko papirkopper, iskremkopper, porsjonert sukker tilpasset med individuelt trykt logo: regnbuekopper tilpasset papirkopp grafisk design
Grafisk design av merkede øko-papirkopper, iskremkopper, porsjonert sukker tilpasset med individuelt trykt logo: KPI-200TW (10) Thermal Double Wall (TW) kaffepapirkopp med tilpasset trykk 200-250 ml, 8 oz (VIS2)

Merket papirkopp grafisk design på regnbuekoppens mal

Visualisering (3D-gjengivelse)

Sluttprodukt (ekte bilde)

Andre eksempler på tilpassede trykte papirkoppvisualiseringer (VIS):

Grafisk design av merkede øko papirkopper, iskremkopper, porsjonert sukker tilpasset med individuelt trykt logo: papirkopp grafisk design visualisering (66)
Grafisk design av merkede øko papirkopper, iskremkopper, porsjonert sukker tilpasset med individuelt trykt logo: papirkopp grafisk design visualisering (40)
Grafisk design av merkede øko papirkopper, iskremkopper, porsjonert sukker tilpasset med individuelt trykt logo: papirkopp grafisk design visualisering (45)
Grafisk design av merkede øko-papirkopper, iskremkopper, porsjonert sukker tilpasset med individuelt trykt logo: visualisering av grafisk design av papirkopp (51)
Grafisk design av merkede øko papirkopper, iskremkopper, porsjonert sukker tilpasset med individuelt trykt logo: papirkopp grafisk design visualisering (10)

4. Den beste måten generelt å sjekke merkevarepapirkoppens grafiske design

Ta tapen og saksen i hendene!

Bestill ganske enkelt SPR (kalibrert prøveutskrift), eller alternativt skriv ut uten å skalere det grafiske designet fra regnbuekoppmalen i skala 1:1 (men du vil ikke kunne vurdere farger riktig). Klipp den ut med en saks langs klippelinjen, og teip sidene sammen for å danne en kopp uten bunn. Sett inn på eksisterende hvit kopp eller annen papirkoppprøve.

Tenk på at ulike mønstre så vel som horisontale linjer som løper rundt koppen kanskje ikke går sammen på den vertikale sømmen på papirkoppen. Vertikale forskyvninger kan være opptil noen få mm, noe som resulterer i et annet resultat enn forventet (se eksemplet ved siden av, det er å sy, men ideen er den samme).

Sjekk så at alle tekster og logoer har riktig størrelse og på riktig plass og at de er bøyd på riktig måte. Sjekk at tekstene og logoene er godt synlige og ikke forvrengt (eller riktig forvrengt). For eksempel, på grunn av papirkoppgeometri (det er en snudd opp-ned kuttet kjegle), hvis du vil at logoen eller teksten skal være rett på koppen, må den bøyes på designet til det gule rutenettet. Ved å legge igjen en rett linje eller tekst på motivet vil det oppfattes som en kurve.

Vær oppmerksom på at på grunn av forskjellen i papiret som brukes, kan den hvite fargen og fargetemperaturen på det ytre laget av koppen avvike fra det indre laget, innpakning og forsegling.

Sjekk alt under dagslyset og sørg for at du er 100 % fornøyd med resultatet og er klar over mulige avvik angående plassering, forvrengninger og farger. Kryss av to ganger for alle tekster og grafiske elementer, da vi trykker akkurat det du ser.

Sørg for å gjøre alt dette før du endelig godtar den grafiske designen, for etter at den treffer produksjonen, er det allerede for sent.

Sørg for at kunden din er godt utdannet i saken ovenfor og forstår alle disse problemene, nyansene, har realistiske forventninger og har sjekket den grafiske utformingen på riktig måte, ellers kan du være i virkelig trøbbel.

Fortsett å lese denne ultimate ekspertguiden om hvordan du velger, bestiller og utformer tilpassede trykte papirkopper